Anne-Sophie De Clercq ügyesen alkalmazza Gretchen Rubin elméletét. Előadását a BP19-ről a fordit.hu videón közvetíti.
Some people can wake up at 4 A.M., work out, meditate, read, take care of their kids, cook, take a bath, run a marathon, attend parent-teacher conferences, volunteer at the local shelter and write three books a year… AND be amazing at their job. Could we all do the same?
For Gretchen Rubin, it all depends on how well we can manage external and internal expectations, form new habits, and find motivation.
In this session, we will dive into her Four Tendencies framework to discover how it can help us foster better relationships with our clients and partners, and create well-needed balance in our hectic linguists’ lives.
Passionate about linguistics, arts, and life management, former researcher, teacher, and business developer, Anne-Sophie had an epiphany the day she discovered being a linguist could allow her to combine her multiple activities and interests. She’s now an English and Spanish into French translator as well as a French editor and copywriter. She specialises in literary and marketing content to help creatives and entrepreneurs hatch the words they need to spread their wings. To make the most of her days, she also gives workshops about time management and work-life balance for freelancers. In her spare time, she’s all about eating, reading, and practising yoga.
Előadó: Anne-Sophie De Clercq
Az előadás eredeti címe: Hectic lives + happy clients: Four Tendencies to rule them all
Helyszín, időpont: Bologna, 2019.05.1-3.
A BP Translation Conferences rendezője, Bán Csaba a fordit.hu-val való együttműködés keretében idén felajánlotta, hogy a BP19 rendezvényen elhangzott előadásokat a fordit.hu is közvetítheti a tagjainak. Köszönjük!
Dr. Beták Patrícia egyetemi oktató a BME Tolmács- és Fordítóképző Központjában tartott 'Szövegelemzés-szövegfeldolgozás anyanyelven' című tantárgyának lelkes hallgatói feldolgozták a fordit.hu-n megjelent angol nyelvű előadások videóját, és magyar nyelven összefoglalták az egyes előadók gondolatait, elérhető téve így az előadások tartalmát nem angolos kollégáknak is.
A 14 prezentáció egyike olvasható ebben a cikkben. Jó böngészést mindenkinek!
A projektben részt vevő hallgatók: Bősz Éva, Endrész Kitti, German Nadine Vanessa, Köllner Zsófia, Rácz Júlia, Vas Réka Patrícia, Wintermans Mónika.
Anne-Sophie De Clercq több nyelvpárban dolgozik fordítóként, emellett francia szerkesztőként és szövegíróként is tevékenykedik. Mi több, workshopokat is szervez az időgazdálkodás és a munka-magánélet egyensúlyának témakörében. Előadásában Gretchen Rubin elméletét alkalmazza, amelyben a kategóriákat a külső és belső korlátok kezelése alapján csoportosította.
Életünk során számos korlátozó tényezővel kell szembenéznünk, és ezekkel együtt megjelennek a különféle elvárások is. Sokszor nehéz kezelni ezeket a helyzeteket, hiszen mi „alkotjuk” meg őket, a nyomás leküzdésére pedig leginkább szokások kialakításával reagálunk. A következő 4 tendencia Gretcen Rubin „The Four Tendencies” című könyvében szerepel, és egyfajta személyiségi keretrendszerként értelmezhető. Anne-Sophie azonban hozzátette, hogy ezek a kategóriák rendkívül átfogóak és személyiségenként különbözhetnek, és a keretrendszer kizárólag az elképzelések kezelésére és a szokások kialakítására vonatkozik.
Az első kategóriába az úgynevezett „lekötelező” személyek tartoznak, akik jól kezelik a külső elvárásokat. Mindent megtesznek ügyfeleikért, még talán többet is, mint amit másokért tennének. Szeretnek közreműködőként részt venni a feladatokban, viszont azt nem tudják elviselni, ha mások is segédkezni akarnak munkájukban. A kategóriára jellemző még, hogy sosem tudnak nemet mondani, ami sokszor csak a munkafolyamatot hátráltatja. Jó csapatjátékosok, felelősségteljesek és nagyon alkalmazkodóak. Gyengeségeik közé tartozik, hogy sokszor egy úgynevezett „elszámoltathatósági” társra van szükségük ahhoz, hogy visszajelzést kapjanak megbízásaikról. A szokásokat az ügyfeleik számára alakítják ki, ennek következtében csak kivételes esetekben ragaszkodnak saját szabályaikhoz.
Ezzel szemben a második kategóriába tartozó személyek a belső elvárásokra reagálnak jól. A „kérdezősködők” a precizitásra törekednek, rengeteget gondolkodnak, tulajdonképpen folyamatosan érdeklődnek, és mindent megkérdőjeleznek. Erősségeik közé tartozik, hogy mernek szabadabban gondolkodni, és mindig azon elmélkednek, hogy hogyan teljesíthetnének még jobban. A rengeteg kérdés mellett a magyarázat is rendkívül fontos számukra, hiszen leginkább a miértekre keresik a választ. Mindemellett nagyon elhivatottak, és kreatív személyiségek. A szokásoknak sokszor ellenszegülnek, nem értik, hogy miért van rá szükségük, de ha mégis kialakítanak párat, az hosszú és fáradalmas folyamat eredménye.
A harmadik kategória tagjai, vagyis a „támogatók” a külső és belső elvárásokat egyaránt jól kezelik. Szeretnek előre tervezni, hisznek az együttműködésben, de mégis azt gondolják, hogy ők teljesítenek a legjobban. Mindig és minden eshetőségre készen állnak, gyorsan cselekszenek, és a folyamat során a „hogyan?” kérdésre keresik a választ. Erősségeik között szerepel, hogy rendkívül motiváltak, függetlenek, illetve maximálisan tisztában vannak saját határaikkal és erőforrásaikkal, így nemet tudnak mondani az olyan megbízásokra, amelyeket képtelenek teljesíteni. Ugyanakkor nem szeretik a túl sok kérdést, és nem túl segítőkészek – véleményük szerint, ha ők maguk meg tudnak birkózni egy feladattal, mások is képesek rá, hiszen mindenki ugyanarra a következtetésre jut a folyamat eredményeképpen.
A negyedik és egyben legkevésbé szemléltetett kategória a „lázadók” csoportja. Egyes szám első személyben beszélnek, vagyis számukra az identitás kiemelt fontosságú. Rendkívül motiváltak, biztosak abban, hogy cselekedeteik jól tükrözik személyiségüket, emellett ösztönösen reagálnak a változásokra. Ennek ellenére racionális érvek hiányában elutasítóak lehetnek, és inkább a megérzéseikre hallgatnak. Fáradhatatlanságuk miatt állandóan meggondolják magukat, emiatt nem tudnak ragaszkodni egy olyan dologhoz (pl. szokáshoz), amely következetességet és folyamatosságot követel meg.
Az előadás második felében Anne-Sophie tippeket osztott meg a közönséggel az egyes kategóriák jellemvonásaival kapcsolatban. Először a hektikus életvitelről esett szó. Az egyensúly fenntartásának érdekében a „támogatók” számára azt javasolja, hogy más módszerekre is legyenek nyitottak, engedjék el szokásaikat, és legyenek elnézőbbek saját magukkal. A „lekötelező” személyeknek azt tanácsolja, találjanak maguknak egy partnert, egy ún. „felelős társat”, akire az idő hiányában vagy egyéb elfoglaltságok miatt esetenként szükségük lehet. A „kérdezősködőknek” azt ajánlja, hogy kíváncsiskodás helyett húzzák meg a határaikat, és keressenek olyan megbízható forrásokat, amelyek segítenek nekik egy-egy szokáshoz ragaszkodni. A „lázadóknak” a kihívásokat javasolja, például frissítsék a fordítómemóriájukat, a kitűzött feladatok megoldását kössék határidőhöz, vagy egy bizonyos időkerethez. Ne csak azért próbáljanak szokásokat kialakítani, mert mások szerint így kellene tenniük.
Ezután az előadó a boldog és elégedett ügyfélkör kialakításáról beszélt. Mindenekelőtt ismernünk kell a saját ügyfeleinket: jellemvonásaik az e-mailekből, vagy a személyes beszélgetésekből is kiderülhetnek. Ha a potenciális ügyfelünk „támogató”, küldjük el neki portfóliónkat, és hagyjuk, hogy megítélje azt. Ne veszítsünk sok időt kérdésekkel, legyünk magabiztosak, még akkor is, ha nem tudunk mindent biztosra. A „kérdezősködő” ügyfél kérdéseire szánjunk elegendő időt, részletesen magyarázzuk el a folyamatokat, és mindent indokoljunk meg. A „lekötelező” üzletfelet emberségünkkel nyűgözzük le, ne lépjük át a határait, hiszen ő az, aki képtelen nemet mondani. Éreztessük vele, hogy szükség van rá, és jó munkát végez. Végül, de nem utolsó sorban, ha a partnerünk „lázadó”, a közös munka megkönnyítése érdekében ajánljunk fel több lehetőséget, és ne egy konkrét ajánlathoz ragaszkodjunk. Mivel számára a szabadság prioritást élvez, mutassuk meg neki, hogy még a szerkezetileg kötött feladatokban is nagy mozgástérrel rendelkezik.
Az előadás befejezéseképpen Anne-Sophie kihangsúlyozta, hogy legyünk nyitottak mások módszereire és javaslataira, hiszen az eltérő vélemények és metódusok ugyanúgy minőségi eredményekhez vezethetnek. Mivel mindannyian a legjobbat akarjuk nyújtani mind a magánéletben, mind a munkában, nem érdemes a személyiségünket a felsorolt jellemzők alapján beskatulyázni.
A magyar nyelvű összefoglalót készítette:
Endrész Kitti,
fordítóképzős hallgató
Hozzászólások írásához és megtekintéséhez be kell jelentkeznie